WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU CHEMIA ANALITYCZNA I INSTRUMENTALNA

KIERUNEK FARMACJA

Przedmiot może być zaliczony po osiągnięciu wszystkich efektów uczenia się  przewidzianych przewodnikiem dydaktycznym (sylabusem). Sylabus przedmiotu opracowano na podstawie aktualnego standardu kształcenia dla kierunku farmacja (rozporządzenie MNiSW z dnia 24 sierpnia 2016 r. Dz. U., poz. 1434) oraz zatwierdzonego programu kształcenia (Uchwała Senatu UM w Łodzi nr 63/2017 z dnia 27 kwietnia 2017 r.). 

Każdy efekt uczenia się oceniany jest osobno, w skali punktowej od 0 do 5.

Ostateczna ocena zaliczająca przedmiot stanowi wypadkową oceny wszystkich efektów w następującej proporcji: 50% - wiedza (W); 40% - umiejętności (U); 10% - kompetencje (K)

 

 

  1. Pracownia analizy klasycznej trwa 10 tygodni i obejmuje następujące elementy:

 

    1.  Nauka wykonywania czynności laboratoryjnych zapewniających jakość w metodach analitycznych. Poziom zdobytych umiejętności oceniany jest w czasie zajęć, przez prowadzących, na podstawie „przedłużonej obserwacji”. Znajomość czynności laboratoryjnych oceniana jest również teoretycznie na podstawie instrukcji zamieszczonych na stronie Zakładu. Szczegółowy wykaz czynności ocenianych znajduje się w laboratorium. Efekt uczenia się oceniany jest w skali od 0 do 5 punktów (U). Uzyskanie 1 punktu oznacza osiągnięcie efektu w stopniu dostatecznym.
    2. Zadania rachunkowe zapewniające umiejętność rozwiązywania zadań w zakresie klasycznej analizy ilościowej. Umiejętności te zdobywane są w ramach pracy własnej studentów i oceniane są każdorazowo na początku ćwiczeń oraz w czasie kolokwium.
    3. Nauka wykonania analizy ilościowej metodami klasycznymi. Studenci wykonują samodzielnie oznaczenia (według przedstawionego spisu ćwiczeń). Wykonanie każdego zadania punktowana jest w zależności od dokładności uzyskanego wyniku (< 1% błędu – 5 punktów, 1% do < 1,5% - 4 punkty, 1,5 do < 2% - 3 punkty, 2% do < 2,5% - 2 punkty, 2,5% do < 3% - 1 punkt, ≥ 3% – 0 punktów). Średnia uzyskanych wyników stanowi ocenę zdobytej umiejętności od 0 do 5 punktów (U). Uzyskanie 1 punktu oznacza osiągnięcie efektu w stopniu dostatecznym.
    4. Przewidziane efektami uczenia się kompetencje społeczne oceniane są w czasie trwania ćwiczeń i wykładów, w skali od 0 do 5 punktów (K). Uzyskanie 1 punktu oznacza osiągnięcie efektu w stopniu dostatecznym.
    5. Na ostatnich zajęciach laboratoryjnych odbędzie się pisemny sprawdzian umiejętności rozwiązywania zadań rachunkowych (średnia od 0-5 punktów (U)) oraz wiedzy z zakresu metody analizy ilościowej: analizy wagowej i analizy objętościowej oraz zasad wykonywania czynności laboratoryjnych. Efekt uczenia się oceniany jest w skali od 0 do 5 punktów (W). Uzyskanie 1 punktu oznacza osiągnięcie każdego efektu w stopniu dostatecznym. Powyższy sprawdzian nie jest obowiązkowy.

 

Zaliczenie przedmiotu w semestrze zimowym pozwala na uzyskanie punktów ECTS przewidzianych w tym okresie. Ocena obliczana jest na podstawie zgromadzonych punktów.

 

  1. Pracownia analizy instrumentalnej obejmuje 9 ćwiczeń, dla realizacji następujących elementów nauczania.
    1. Nauka wykonania analizy jakościowej i ilościowej pierwiastków i związków chemicznych metodami instrumentalnymi. Studenci wykonują analizy według przedstawionego spisu tematów. Ćwiczenia obejmują analizę, naukę interpretacji i oceny wyników oraz obliczenia rachunkowe. Wykonanie każdego zadania poprzedza sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć (wskazówki w instrukcjach do ćwiczeń). Przygotowanie i jakość wykonanego zadania są podstawą oceny. Średnia uzyskanych wyników stanowi ocenę zdobytej umiejętności (0-5 punktów (U)). Uzyskanie 1 punktu oznacza osiągnięcie efektu w stopniu dostatecznym.
  2. Konsultacje w zakresie przedmiotu przewidziano w czasie rzeczywistym, wyłącznie w wyznaczonym terminie.
  3. Dopuszczenie do egzaminu wymaga zaliczenia wszystkich powyższych elementów oceny na co najmniej 1 punkt.
  4. W sesji letniej odbywa się egzamin pisemny z zakresu:
    1. Znajomości klasycznych metod analizy ilościowej: wagowej, objętościowej (redoksymetrii, alkacymetrii, argentometrii i kompleksometrii) oraz znajomości zasad wykonywania czynności laboratoryjnych - średnia do 5 punktów (W).
    2.  Znajomości instrumentalnych metod analizy ilościowej i jakościowej (spektrofotometrii absorpcyjnej i emisyjnej, technik termoanalitycznych, spektrometrii masowej, metod radiometrycznych, metod elektrochemicznych i metod rozdzielczych) - średnia do 5 punktów (W). Pytania dotyczące metod instrumentalnych zawierają zadania rachunkowe.
    3. Znajomości kryteriów doboru metod analitycznych oraz wiedzy na temat pochodzenia błędów w analizie chemicznej i zasad walidacji metod – średnia do 5 punktów (W).
    4. Sprawdzian umiejętności rozwiązywania zadań rachunkowych (analiza klasyczna) – średnia do 5 punktów (U).

 

Egzamin końcowy nie obejmuje zakresu wiedzy i umiejętności zaliczonych pozytywnie wcześniejszym sprawdzianem pisemnym (pkt. 1e).

 

  1. Ocena końcowa, zaliczająca jest ustalana po uzyskaniu co najmniej 1 punktu z każdej części – 5 a-d egzaminu oraz zaliczonych wcześniej umiejętności (U). Do obliczenia oceny końcowej używane są też wszystkie zgromadzone oceny jednostkowe, zdobyte podczas zajęć dydaktycznych:

 

W×50%+U×40%+K×10%=0-5punktów

 

0 – ocena niedostateczna – brak zaliczenia któregokolwiek efektu uczenia się

1 – ocena dostateczna

2 – dość dobry

3 – dobry

4 – ponad dobry

5 – bardzo dobry

 

Punkty W, U i K zdobyte przed egzaminem uwzględniane są w każdym terminie. Drugi i trzeci termin egzaminu obejmuje tylko niezaliczoną część wskazaną w pkt. 5 a-d.