WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU CHEMIA ANALITYCZNA.

KIERUNEK - ANALITYKA MEDYCZNA.

 

Przedmiot może być zaliczony po osiągnięciu wszystkich efektów uczenia się przewidzianych przewodnikiem dydaktycznym (sylabusem). Sylabus przedmiotu opracowano na podstawie aktualnego standardu kształcenia dla kierunku analityka medyczna (rozporządzenie MNiSW z dnia 24 sierpnia 2016 r. Dz. U., poz. 1434) oraz zatwierdzonego programu kształcenia (Uchwała Senatu UM w Łodzi nr 62/2017 z dnia 27 kwietnia 2017 r. oraz Uchwała Senatu UM 321/2019 z dnia 26 września 2019 r.).

Każdy efekt uczenia się oceniany jest osobno, w skali punktowej od 0 do 5.

Ostateczna ocena z przedmiotu stanowi wypadkową oceny wszystkich efektów w następującej proporcji: 50% - wiedza (W); 40% - umiejętności (U); 10% - kompetencje (K)

  1. Pracownia analizy klasycznej trwa 8 tygodni i obejmuje następujące elementy:
    1.  Nauka wykonywania czynności laboratoryjnych zapewniających jakość w metodach analitycznych. Poziom zdobytych umiejętności oceniany jest w czasie zajęć, przez prowadzących, na podstawie „przedłużonej obserwacji”. Znajomość czynności laboratoryjnych oceniana jest również teoretycznie na podstawie instrukcji zamieszczonych na stronie Zakładu. Szczegółowy wykaz czynności ocenianych znajduje się w laboratorium. Efekt uczenia się oceniany jest w skali od 0 do 5 punktów (U). Uzyskanie 1 punktu oznacza osiągnięcie efektu w stopniu dostatecznym.
    2. Ćwiczenia rachunkowe zapewniające umiejętność rozwiązywania zadań w zakresie klasycznej analizy ilościowej. Umiejętności te oceniane są w czasie zajęć praktycznych.
    3. Nauka wykonania analizy ilościowej metodami klasycznymi. Studenci wykonują samodzielnie oznaczenia (według przedstawionego spisu ćwiczeń). Wykonanie każdego zadania punktowane jest w zależności od dokładności uzyskanego wyniku (< 1% błędu – 5 punktów, 1% do < 1,5% - 4 punkty, 1,5 do < 2% - 3 punkty, 2% do < 2,5% - 2 punkty, 2,5% do < 3% - 1 punkt, ≥ 3% – 0 punktów). Średnia uzyskanych wyników stanowi ocenę zdobytej umiejętności od 0 do 5 punktów (U). Uzyskanie 1 punktu oznacza osiągnięcie efektu w stopniu dostatecznym.
    4. Przewidziane efektami uczenia się kompetencje społeczne oceniane są w czasie trwania ćwiczeń i wykładów, w skali od 0 do 5 punktów (K). Uzyskanie 1 punktu oznacza osiągnięcie efektu w stopniu dostatecznym.
    5. W czasie zajęć laboratoryjnych, na ćwiczeniach odbywają się pisemne sprawdziany umiejętności rozwiązywania zadań rachunkowych (średnia od 0-5 punktów (U)). Po zakończeniu wykładów odbywa się sprawdzian z wiedzy  (W) z zakresu metody analizy ilościowej: analizy wagowej i analizy objętościowej, pochodzenia błędów w analizie chemicznej oraz zasad wykonywania czynności laboratoryjnych, jak również umiejętności rozwiązywania zadań rachunkowych (U).  Każdy efekt uczenia się oceniany jest w skali od 0 do 5 punktów (W). Sprawdzian dotyczący (W) i (U) – zadania rachunkowe odbywa się po zrealizowaniu programu i nie jest obowiązkowy.

Uzyskanie 1 punktu oznacza osiągnięcie każdego efektu w stopniu dostatecznym.

 

Zaliczenie każdego z wymienionych elementów jest warunkiem koniecznym zaliczenia pracowni analizy klasycznej.

 

  1. Konsultacje w zakresie przedmiotu odbywają się wyłącznie w wyznaczonym terminie.
  2. Dopuszczenie do egzaminu wymaga zaliczenia wszystkich powyższych elementów oceny na co najmniej 1 punkt.
  3. W sesji zimowej odbywa się egzamin pisemny z zakresu:
    1. Znajomości klasycznych metod analizy ilościowej: wagowej, objętościowej (redoksymetrii, alkacymetrii, argentometrii i kompleksometrii) średnia do 5 punktów (W);
    2. Wiedzy na temat pochodzenia błędów w analizie chemicznej – średnia do 5 punktów (W);
    3. Znajomość zasad wykonywania czynności laboratoryjnych – średnia do 5 punktów (W);
    4. Umiejętności rozwiązywania zadań rachunkowych – średnia do 5 punktów (U).

 

 

Egzamin nie obejmuje zakresu wiedzy i umiejętności zaliczonych pozytywnie w sposób opisany w punkcie 1 e.

  1. Ocena końcowa jest ustalana po uzyskaniu co najmniej 1 punktu z każdej, ocenianej części przedmiotu oraz egzaminu i wynika z obliczenia wszystkich ocen jednostkowych:

 

W×50%+U×40%+K×10%=0-5 punktów

 

0 – ocena niedostateczna – brak zaliczenia któregokolwiek efektu uczenia się

1 – ocena dostateczna

2 – dość dobry

3 – dobry

4 – ponad dobry

5 – bardzo dobry

Punkty zdobyte przed egzaminem uwzględniane są w każdym terminie. Drugi i trzeci termin egzaminu obejmuje tylko niezaliczoną część, wskazaną w pkt. 5.